Netflix investerar mer i innehåll än flera traditionella tv-hus

Netflix är den som investerar mest i icke-sport-relaterat innehåll bland alla onlinevideotjänster och även flera tv-hus. I år kommer Netflix producera 700 filmer och program.

Under 2018 kommer Netflix ha runt 700 egna filmer och program. En gigantisk satsning för ett så ungt företag. Budgeten för i år har ökat från 6,3 miljarder dollar till 8 miljarder dollar.

Under 2017  investerade Netflix 6,3 miljarder dollar på eget och köpt innehåll, enligt data från MoffettNathanson som studerat vad tv-hus och onlinevideotjänster gör med sina pengar. Med sin investering på innehåll är Netflix i samma liga som HBO (8 miljarder dollar), Fox (8 miljarder dollar) och Disney (7,8 miljarder dollar) för icke-sport-relaterat innehåll.

Högst upp på listan finner vi NBCUniversal som investerar 10,2 miljarder dollar över sina tio tv-nätverk.

Facebook och Apple spenderar cirka 1 miljard dollar vardera. Fast de båda bolagen är i startgroparna på sina satsningar.