Netflix tar allt mer över våra vardagsrum, resan till jobbet och hänget i sommarstugan. Tittandet har ökat med hela 45 procent sedan förra året och 29 procent av vuxna tittar varje vecka.
I målgruppen 15 till 34 år är siffran så hög som 54 procent, som tittar på Netflix varje vecka.
Bakom kartläggningen finner vi Institute of Practitioners in Advertising (IPA) som frågat 6.000 personer i England om deras tittarvanor.
I snitt spenderar vi dagligen 2 timmar och 14 minuter med Netflix. Det är en ökning om 6 minuter sedan 2017.
Netflix popularitet har även smittat av sig till andra SVOD-tjänster som HBO, Youtube TV och fler. Enligt undersökningen har SVOD ökat med 23 procent sedan förra året.
Hälften som har en SVOD-tjänst säger att de “binge-watch” tv-serier och filmer. Bland Netflix-tittarna är siffran 79 procent.
“The clear message from these media-related stats is that we are actively seeking out content – good content – via any platform, channel, and through any device. Particularly screen-based devices. The broadcast landscape is changing and the ways in which we all take content is changing too. All broadcasters are increasingly at the mercy of consumers’ daily habits, rather than consumers being at the mercy of the broadcasters’ scheduling decisions,” kommenterar Belinda Beeftink från IPA.
Läs också: Intressant artikel som diskuterar konsekvenserna om Netflix börjar med reklam