Just nu pågår ett A/B-test på Netflix där streamingjätten gör reklam för andra TV-serier innan du får se en film eller ett avsnitt.
Reklamklippen är ca 30 sekunder långa, och går inte att hoppa förbi med ett knapptryck. Däremot menar Netflix att det går att snabbspola reklamen för att komma till det du vill se.
Reklamen är baserad på användarens personliga preferenser, och kommer därför sannolikt att likna de rekommendationer som du redan får som användare, fast nu i ett rörligt format.
Det kan ju onekligen verka ironiskt att plattformen gör reklam för sin plattform på sin egen plattform, men samtidigt har vi den senaste tiden sett att kampen om användarnas uppmärksamhet är stenhård. Det gäller att såväl fånga publiken, som att hålla kvar dem så länge som möjligt. Det är först då du får tillräckligt med uppmärksamhet från de olika annonsörerna som ständigt letar efter bra ställen att spendera sina reklambudgetar.
Hur väl testet avlöper får nog alla användare snart reda på, för antingen kommer konceptet rullas ut på bred front, eller så testar de något annat sätt att fånga publikens intresse ytterligare några avsnitt. Den som tittar får se.