En ny rapport från comScore undersöker användandet av streamingtjänster som inte kräver ett abonnemang. Netflix är den klara ledaren i ligan, men det finns flera uppstickare som jätten behöver se upp med.
Undersökningen visar att hälften av USAs hushåll har någon form av Over-The-Top (OTT) streamingtjänst. Av dessa har hela 75 % Netflix, något som förklarar siffror som visar att 65 % av datatrafiken mellan kl. 18-21 utgörs av streaming via Netflix.
Men där Netflixanvändare tittar i snitt 28 timmar per vecka finns det en utmanare där användarna snittar makalösa 47 timmar i veckan. Tjänsten heter Sling TV, och förklaringen till det stora engagemanget stavas sport. Sling TV har nämligen USAs största streamingutbud av sportkanaler, med bland annat hela ESPN utbudet, ett flertal Fox Sports kanaler, NBC Sports, regionala sportkanaler samt ensportskanaler som NFL Network. Vill du streama sport är det därför Sling TV som du vänder dig till. I nuläget har dock Sling TV inte i närheten så många användare som Netflix, men deras siffror ökar stadigt.
Övriga streamingtjänster ligger dock i lä, de enda som har något att komma med är YouTube och Amazon som finns i 53 respektive 33 procent av hushållen med streamingtjänster. Hulu, som länge försökt kämpa med Netflix, återfinns bara i 17 %, och HBO Go i försvinnande 5 % av de streamande hushållen. Det senare kan dock förklaras av att många delar sina HBO-lösenord trots att det räknas som ett federalt brott i USA.
Även live-streamingkanalen Twitch är stora, med 25 % av hushållen som användare. Att se live-streaming verkar med andra ord vara något som lockar allt större publik, då såväl Twitch som Sling TV fokuserar på att leverera händelser i realtid.