Nestlé och McDonalds är först ut med JICWEB

Nestlé och McDonalds är först ut med att testa JICWEB – blockkedjan som ska göra hela annonsköpet transparent.

Vad det handlar om är transparens, ökad effektivitet inom det digitala ekosystemet. Plattformen som gör det möjligt heter JICWEB och har nu rullats ut som test bland dessa jättar.

Blockchain is a new technology being tested in many diverse industries. It’s great to be one of the first brands to gain insight into it potential in programmatic, kommenterar Nestlé.

Målet är att kunna bättre hantera hela kedjan mer öppet och på så sätt identifiera bland annat ad fraud och brand safety.

This technology offers us the opportunity to see a truly transparent picture of our investment across the digital supply chain. We are also eager to understand the potential impact that this may have on our ROI and efficiency, kommenterar McDonalds.

Förutom ovan annonsörer är Zenith, OMD UK och Manning Gottlieb OMD med i testet.

The Joint Industry Committee for Web Standards  – JICWEBS är en organisation som ansvarar för skapa standarder kring företags beteenden kring digital annonsering Nu lanserar man en oberoende process som ska minska risken för att företag att annonsera på nätet. 

Här kan du läsa mer om JICWEB.