E-handelsföretaget nelly.com är en av Sveriges bästa sajter när det gäller att erbjuda besökarna både kunskap och upplevelser, parat med produktinformation och försäljning. Det framgår av analysen ”A maturity index for Sweden’s top 5 eCommerce sites”, som Episerver nyligen gjort.
I analysen detaljgranskades fem av Sveriges mest framträdande e-handelsplatser: ikea.com, hm.com, netonet.se, nelly.com samt adlibris.com. Sajterna utvärderades efter sex olika olika kriterier, som t ex i vilken utsträckning man tillhandahåller innehåll utöver de rena säljfunktionerna, hur man balanserar e-handel med övrigt innehåll samt hur väl sajten speglar företagets varumärke.
Nelly.com kom ut som den bästa svenska e-handelssajten, med mycket höga poäng i nästan alla kategorier. Det redaktionella innehållet är lätt att hitta, välskrivet och snyggt kopplat till varumärket. Sajten drar också stor nytta av multimedia och är frekvent uppdaterad, med en tät integration till sociala medier. Nelly.com fick 63 av 72 möjliga poäng i utvärderingen.
På andra plats kom H&M med 58 poäng, följd av Ikea med 57 poäng. Adlibris fick 49 av 72 poäng, medan NetOnNet kom sist i utvärderingen med endast 37 poäng.
Innehåll – eller content – har blivit allt viktigare när e-handelsföretag ska interagera med sina kunder på nätet. Bra innehåll handlar om allt från att leverera relevanta mervärden till att utnyttja sociala medier på rätt sätt. Dessutom bör företagen möta sina kunder och besökare på ett sammanhängande och enhetligt sätt i sina digitala kanaler.
I undersökningen ”Where content and commerce collide”, som företaget Econsultancy nyligen genomförde för Episerver, pekar på en internationell trend att både B2B- och B2C-företag i allt större utsträckning arbetar med t ex redaktionella artiklar och användarguider i olika format för att ge sina kunder en bättre upplevelse.