Nedräkningen för Facebook har börjat – kidsen flyr till andra tjänster

Snapchat tokökar bland tonåringarna och Facebook har inget svar på hur de ska kontra, trots tappra försök.

Enligt investeringsföretaget Piper Jaffrays rapport, “Taking Stock With Teens”, så visar det sig att hela 80 procent loggar in på Snapchat åtminstone en gång i månaden – en siffra som för något år sedan låg på 74 procent.

 

Läs mer: Att stjäla idéer från Snapchat visar sig vara ett smart drag för Instagram

Facebook sjunker, likt printmedia och bara 52 procent av de intervjuade tonåringarna som använder sig av den “gamla” sociala mediesidan minst en gång i månaden.

Twitter finns förresten också med i siffrorna, men får inte heller mycket uppmärksamhet från de unga – 56 procent, mot fjolårets 58. Det är dock fortfarande mer än Facebook!

När man frågade tonåringarna om den sociala plattform de gillade allra mest så svarade 35 procent att de föredrog Snapchat, en ökning med 17 procent från förra året. En bit längre ner, med 24 procent, kommer Instagram (ett tapp med 5 procent från föregående höst) och bara 13 procent gillade Facebook respektive Twitter.

Den bästa investeringen Mark Zuckerberg gjort är Instagram. Utan den appen hade man idag varit chanslösa.