Inför återöppnandet i höst utvecklar Nationalmuseum sin nya webbplats, och har som ambition att skapa en helt ny digital museiupplevelse. Användarupplevelsen kommer vara i fokus och efter en upphandling har man valt en ny byråpartner.
Nationalmuseum är Sveriges största konst- och designmuseum med över 700 000 föremål från 1500-talet fram till idag. Våren 2013 stängde man museet för att påbörja en omfattande ombyggnad och renovering. I samband med detta påbörjade man internt en digital process genom att digitalisera stora delar av sin organisation och sina föremål. Med sin nya webbplats har man visionen att omdefiniera vad ett museum kan vara för besökaren.
“Alla våra digitala satsningar ska samspela så att våra besökare – såväl fysiska som digitala – ska få en riktigt bra användarupplevelse. Det finns fler internationella museer som satsar hårt för att vara självklara aktörer på den digitala marknaden, och genom att generöst dela med oss av vår kunskap driver vi utveckling tillsammans – med användaren i fokus”, säger Lena Munther, kommunikationschef vid Nationalmuseum.
Målet för webben är att tillgängliggöra konstsamlingarna på olika sätt och främja konstintresset genom att få olika målgrupper att interagera med konsten på nya sätt.
“Hittills har vi arbetat med att bygga en dynamisk grund för att skapa rätt förutsättningar för att ta webben vidare till nya nivåer. Och nu fortsätter arbetet med att lyfta de otroliga resurser som Nationalmuseum har genom att fokusera på interaktionen med besökare, med målet att både väcka och främja deras konstintresse”, säger Lina Johnsson, projektledare på Delorean.
Uppdraget för Delorean innefattar en ny webbplats som lanseras i tre olika faser, en helt ny app och film till digitala kanaler. Den första fasen lanserades innan jul men kommer att utvecklas löpande under året fram till öppnandet. Delorean har tagit ett helhetsansvar från strategi till UX/Design och utveckling av färdig lösning.
Här kan du spana in resultatet: https://www.nationalmuseum.se