Få nyheter blir ”snackisar” i sociala medier skriver medieanalysföretaget Retriever i sin rapport.
Retrievers kartläggning visar att fem av de största nyhetshändelserna stod för 75 procent av all aktivitet kring toppnyheter i sociala medier.
Redaktionella nyheter spelar en viktig roll i innehållet och diskussionerna i sociala medier, även om det inte är många nyheter som uppmärksammas i så stor skala som exempelvis näthatsdebatten förra året.
Det är inte primärt nyheternas ämne som avgör om de delas och diskuteras mycket i sociala medier, utan de enskilda nyheternas karaktär och förmåga att engagera människor.
Nyheternas genomslag i sociala medier handlar inte enbart om nyhetsvärdet, skriver Retriever. Det är uppenbart att andra faktorer styr vår benägenhet att dela och diskutera vissa nyheter: Nyheterna används som relationsskapande verktyg och blir också en del av oss själva och vårt identitetsbyggande.
Läs hela rapporten här: Genomslag i sociala medier