Millennial – tröttnar man någonsin på det begreppet? Nu visar det sig en än gång handla om denna generation mellan 18-34 år, och nu handlar det om så kallade “cable-cutters” – alltså de som inte tittar på vanlig kabel-TV.
Av de undersökta 25 000 individerna så uppgav 30 procent av millennials att de inte har något Teveabonnemang. Av den samlade siffran av dessa “cable-cutters” över alla generationer så utgjorde de 43 procent.
Istället, säger studien (från GfK MRI, kallad Survey of the American Consumer) att 65 procent använder sig av olika streamingtjänster, som man ofta kopplat till sin TV.
Bland “baby-boomers”, alltså de över 45 år, så var det bara 16 procent som inte hade kabel-TV. Av dessa så spenderade större delen (56 procent) av sin TV-tid med att se på linjär-TV. Streamingtjänsterna är alltså vanligast bland de mellan 18-34 år, ett resultat som kanske inte är helt förvånande.
Läs mer: Studie: över hälften av ”Millennials” kollar YouTube varje dag – var tredje kollar klart reklamklippet
Det säger dock ännu en gång att det inte är via vanlig TV som man når ut till denna förhållandevis unga och rätt köpstarka konsumentgrupp. Men det är svårt – de betalar gärna för kvalitet, ofta utan reklam. Lyckas man däremot nå dem med en spännande historia, tja, då har man också en lojal kund.