En ny kvartalsrapport kring kroppsnära teknik – alltså sådant som smartwatches och träningsarmband – så ligger den amerikanska marknaden ett stort steg före den europeiska när det kommer till användande av dessa tekniska lösningen. Men det ändå långt ifrån alla amerikaner som tagit till sig den nya tekniken.
Kvartalsrapporten Kantar Worldpanel ComTech’s Wearable service har haft sin första premiär och kan spanas in här. I den finns det några intressanta uppgifter kring användandet av träningsarmband och smartwatches, något som rätt nyligen spåddes bli det stora heta i världen.
- 12,2 procent av de amerikanska konsumenterna använder kroppsnära teknik, mot 6,6 procent av de största EU-länderna (Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Italien).
- Träningsarmband dominerar den amerikanska marknaden – tre av fyra användare av kroppsnära teknik använder ett sådant.
- I EU dominerar smartwatches, med 55 procent av de kroppsnära produkterna (utöver Storbritannien, där träningsarmband har ett åttaprocentigt försprång med 54 procent).
- Fitbit har det populäraste träningsarmbandet och de mest sålda smarta klockorna på 18,5 procent – men Apple (14 procent) och Samsung (11,6 procent) ligger tätt bakom.
- Märke och funktionalitet är de främsta drivkrafterna vid val av produkt – viktigare än både design och pris.
Apples VD, Tim Cook, har nyligen uttalat sig kring Apples smartwatch, som han tror kommer dominera framtiden. Huruvida dessa siffror bekräftar eller motsäger hans vision går dock inte att avgöra – annat är att vi i Europa tycks vara något mer försiktiga till den nya tekniken.
Läs mer: Kommer du också vilja ha en Apple Watch?
Och ärligt talat – hur mycket nytt erbjuder de smarta klockorna just nu, egentligen?