Nästan alla satsar på sociala medier och mobilbaserad marknadsföring i år

En ny undersökning verkar bevisa det många kanske misstänker – att det är på sociala nätverk och mobiltelefoner som alla marknadsförare lägger sin energi.
Nästan tre av fyra småföretag (70 procent) säger att tänker öka investeringarna för digital marknadsföring – och det är på främst sociala medier och mobilt man lägger lejonparten av pengarna.
Detta enligt en amerikansk studie från GetResponse, där 71 procent av de 200 företagen undersökta är småföretag (företag med under 100 stycken anställda).
Svaren på vart man ska lägga pengarna mer specifikt under det kommande året visade bland annat att:

  1. 59, 2 procent skulle investera mer i sociala medier (Facebook, Twitter, LinkedIn)
  2. 50 procent ska lägga det på mobilbaserad marknadsföring (appar, mobil webb och liknande)
  3. 42,3 procent skulle satsa på E-mailbaserad annonsering
  4. 28,3 procent på videoproduktion
  5. 26,1 ska gå till “sökrelaterad” marknadsföring (som sökoptimering och sponsrade sökningar)
  6. 23,2 av pengarna ska gå till datainsamlande och dataanalys.

Läs mer: 6 Viktiga videotrender
Nu kan man förstås inte dra allt för många slutsatser och generaliseringar från en så liten undersökningsgrupp, men det sett tillsammans med många fler studier så kan det ändå tjäna till att visa på utvecklingen i branschen. Allt fler konsumenter ändrar sitt beteende till att få sin information via sociala medier – och denna läser och tittar de på via sina mobiltelefoner.