Nästa attack mot reklamblockerarna – de gör mobilsajter långsammare

De flesta av oss upplever kanske att reklamblockerare gör att laddningstiderna på webbsidor blir kortare. Men en studie som tittat på laddningstiderna på mobiltelefonen verkar visa att så inte alltid är fallet.

Det är Catchpoint Systems (som specialiserar sin inom bland annat webb-prestanda) som står för studien. Detta gjordes genom att helt enkelt se hur lång tid det tog för innehåll på sidorna att ladda med en reklamblockerare på (i detta fallet oftast det DNS-baserade tillägget “Pi-Hole”) eller av.

För majoriteten av de företagssajter som man tittade på så kortades laddningstiderna ner – men inte för alla. Sju mobila sidor var faktiskt långsammare, och detta gällde i synnerhet sidor från företag inom finanssektorn eller resebranschen.

Läs mer: ”En tydlig signal till annonsblockerare” – AdBlock Plus har förlorat i rätten mot Tyska Axel Springer

Catchpoint själva skriver om detta på sin blogg, där man understryker vad som är en viktig poäng: “Industrin behöver få ledarskapet att sluta fokusera på de ekonomiska problemen, och istället på problem med användarupplevelsen och problemet med (reklamblockeranas) prestanda” skriver VD:n Mehdi Daoudi.

Daoudi menar på att det nu är dags för reklambranschens organisation IAB att “ta ledningen och sätta standarder i verket, för att vara säker på att annonserna inte stör användarupplevelsen”. Han menar att industrin måste vakna upp och ta tag i problemen – annars kommer konsumenterna att lösa det själva, men “inte på ett sätt som marknadsföringsindustrin vill det”.

Visst kan studien ses som en attack mot reklamblockerarna – och det viktigt att påpeka att de inte alltid gör saker snabbare – men Daoudis poäng är viktig och framför allt något många, många påpekar. Användarupplevelsen måste sättas främst, och man kan inte tvinga ner annonserna i konsumenternas halsar.

Behöver du hjälp med att anpassa din annonskampanj till den senaste digitala utvecklingen? Klicka här.