Nära en fjärdedel av annonsvisningarna kommer från robotar

Annonsörsföreningen i USA som heter National Advertisers (ANA) har nyligen studerat hur många annonsvisningar som görs av robotar i syfte att upptäcka bedrägerier inom digital marknadsföring. Studien visar katastrofsiffror för annonsvisningar och tredjepartstrafik.

Studien avslöjar att upp till en fjärdedel av alla videoannonsvisningar i deras test är bedrägliga. Annonsvisningarna är alltså inte ifrån vanliga internetanvändare utan istället av så kallade ‘bots’, eller robotar som försöker agera som vanliga internetanvändare.

“Bot fraud originates from malicious sites with phony ad traffic that passes through both legitimate and “phantom” elements of the digital advertising ecosystem. Fraudsters collect payments from advertisers for non-human impressions.” skriver ANA.

Studien analyserade 181 kampanjer från 36 medlemmar i ANA som taggade sina annonsvisningar för att upptäcka robotar. Under studien följde man 5,5 miljarder visningar på 3 miljoner domäner över 60 dagar.

Här är en kort summering:

– Botnet hackar persondatorer och tar över användarens identitet för att genomföra bedrägerierna.
– Nästan en fjärdedel av alla videoannonsvisningar visade sig vara robotar.
– 11 procent av alla bannervisningar är bedrägliga robotvisningar.
– Webbplatsägare som köpte tredjepartstrafik för att öka antalet unika besökare till sin webbplats visade sig vara hela 52 procent robottrafik.
– Annonsvisningar som hanteras med programmatic visade sig innehålla 17 procent robottrafik.
– Retargeting-annonser i testet visade sig innehålla 19 procent trafik från robotar.

Studien upptäckte att Botnet använder internetanvändarens dator mellan midnatt och kl 7 på morgonen då användaren sover, fast datorn är på. De såg även att de flesta ‘visningarna’ kom från äldre webbläsare som IE6 och IE7.

> Läs mer om studien här och vad ANA vill göra åt saken

Med tanke på hur många av internetanvändarna som använder reklamblockerare plus alla robotvisningar så är frågan hur många annonser som faktiskt levereras till internetanvändare? Vad köper annonsörer egentligen?