När försäljningen av iPhone dalar – Apple måste tänka i nya banor

Apple verkar ha lägga ner allt större summor pengar på sin forskning. Ingen vet riktigt varför, men företaget måste agera och komma med något nytt för att kompensera de fallande försäljningssiffrorna för iPhones. Kan det vara Apple-bilen som kostar?

Den ledande Apple-experten Neil Cybart skriver att techjätten nu ökat satsningen på forskning med 30 procent sedan 2015, till cirka 81 miljarder kronor (10 miljarder dollar).

Det är också Cybart som tror att denna ökning kan bero på den beryktade Apple-bilen, känt under namnet “Project Titan”. Om detta stämmer, så kan det innebära att företaget “rör sig långt bortom sin trygghetszon” med handhållna “glasbitar”, skriver Cybart.

“Apple bygger bokstavligen ett nytt företag med ytterligare styrkor och möjligheter”. Detta låter onekligen spännande. Kommer Apple att lyckas vända sin förlust – den fallande iPhone-försäljningen – och till vinst och revolutionera personbilsmarknaden?

Hur det än går så kommer vi sitta på första raden och rapportera vidare.

Läs mer: Kommer du också vilja ha en Apple Watch?