När ett företag experimenterar med sitt varumärke kan det bli en surfbräda

Biltillverkaren Tesla har tagit fram och lanserat en surfbräda. Ja, du läste rätt!

Nu är det ju så att jag är en riktig surfentusiast som hellre paddlar ut till vågorna än cyklar till kontoret. Så när jag läste att Tesla tagit fram och lanserat en surfbräda blev jag både förvånad och samtidigt tänkte jag .. why not.

I Teslas sortiment förutom häftiga bilar ingår kepsar, läderhandskar, leksaksbilar, en eldkastare, USB-minnen och nu också en surfbräda.

Brädan kostar 1.500 dollar, alltså inte så mycket mer än någon annan high-end-bräda men finns tyvärr bara i 200 exemplar. Enligt Engadget har Matt “Mayhem” Biolos producerat brädan åt Tesla.

“Designed by the Tesla Design Studio in collaboration with Lost Surfboards and Matt “Mayhem” Biolos, surfboard shaper for World Surf League Championship athletes. The Limited Edition Tesla Surfboard features a mix of the same high-quality matte and gloss finishes used on all our cars. The deck is reinforced with light-weight “Black Dart” carbon fiber, inspired by the interiors in our cars, and featuring tonal logos in subtle contrast gloss,” skriver Tesla.

Jag tycker det är häftigt när ett företag vågar experimentera med sitt varumärken för att visa upp sin uppfinningsförmåga. Här är Tesla verkligen en ledare. När som Teslas ser en möjlighet vågar de kasta sig ut i det okända och tar fram prototyper eller produkter som de stolt lanserar bredvid sin kärnverksamhet. Som en eldkastare eller en surfbräda. Framgång kommer från att våga experimentera och framförallt våga göra bort sig, när det blir tokigt.

Vem vill idag inte hellre vara Tesla över exempelvis Nokia?

Tips: Här är ett bra webinar som handlar om just detta. Nej, vi har inte fått betalt för att dela detta.