I en stor studie vid Stockholms Universitet undersöktes hur musik kan få dig att spendera mer när du är på restaurang. Under fem månader studerades närmare 2 miljoner transaktioner i de 16 McDonalds-restauranger som deltog i studien.
Vi har länge vetat att musik påverkar hur människor känner sig. Men det är först på senare tid som forskare och marknadsförare har börjat koppla ihop känslor och köpbeteenden. Om du mår bra när du ska gå och handla så köper du sannolikt mer, eftersom du blir mer positivt inställd till butiken och varorna som du exponeras för.
Just detta tar företaget ”Soundtrack your Brand” fasta på och har i en stor studie tillsammans med Stockholms Universitet undersöka vilken effekt musik som spelas i en restaurang har på köpbeteendet. 16 st McDonalds-restauranger fick under 5 månader spela specialdesignad musik. Periodvis var det vanlig radioliknande musik, och periodvis var det musik som passade bra med varumärket.
Resultatet visade tydligt på en försäljningsökning med nästan 10 % när restaurangen spelade musik som passade med varumärket. Det handlade inte bara om välkända artister, utan även okänd musik. Dessutom spelades olika musik beroende på tiden på dygnet, för att förmedla rätt känsla till olika kundtyper.
Studien visar det som många länge anat, att musik påverkar hur människor handlar. Men att det skulle vara så stor skillnad hade inte forskarna själva förväntat sig. I studien med McDonalds var det försäljningen av milkshake och glass som ökade mest, 15 % respektive 15,6 %. Med tanke på vinstmarginalen på den typen av produkter gör en försäljningsökning med 15 % ett stort avtryck på slutresultatet.
Professor Sven-Olov Daunfeldt, som ledde studien, menar att musik, när det görs rätt, kan ha en positiv effekt på försäljningen. På samma sätt kan fel musik inverka negativt, och driva kunder från restaurangen och försämra försäljningsresultatet. Slutsatsen som Professor Daunfeldt drar av detta är att ”Om du inte tänker till kring vilken musik du spelar, så kan det vara bättre att avstå från att spela bakgrundsmusik överhuvudtaget.”
Resultatet borde egentligen inte förvåna någon, med tanke på hur musik används av individer på daglig basis för att påverka eller förstärka känslor. Vilken film eller TV-serie som helst skapar starka känslor genom musik, oftast utan att tittaren tänker på det. Att därför vara mer medveten om vilken musik du spelar för dina kunder kommer därför påverka kundernas uppfattning om dig och ditt företag.