“Multiscreen”-tittande bra för annonsörer

Det visar sig att konsumenter som surfar och handlar på nätet, sms:ar och kollar sociala medier samtidigt som de ser på TV faktiskt är mer uppmärksamma på reklam än genomsnittet.

Många av oss gör det, ofta kanske utan att ens tänka på det. En stor del av vårt tid i TV-soffan består numera av så kallad “multiscreening”, alltså att man tittar på flera skärmar samtidigt. Det kan vara lätt att tro att denna bi-effekt av det digitala samhället är att vi är mindre uppmärksamma på världen, men dessa siffror pekar på motsatsen!

Enligt siffror från YouGov Profiles så är det två tredjedelar av kvinnliga tittare och hälften av dem mellan 18-34 år som utgör denna grupp – och de är extra bra på att se annonser.

“Multiscreeners” är bättre än genomsnittet på att:

  • se reklamen i kollektivtrafiken (64 procent mot genomsnittets 50 procent)
  • lägga märke till annonser i dagstidningar och magasin (62 procent mot 51 procent)
  • och de tar till sig informationen från rörliga reklamskyltar bättre (57 procent mot 46 procent i genomsnitt).

Det verkar också som att dessa “Multiscreeners” också är bättre på att ta till sig åsikter från andra, oavsett om det är experter, främlingar på nätet eller gelikar.

Läs mer: Virtual Reality kan vara nyckeln till framgång för företag

Multiscreenaren har uppenbarligen en större kapacitet när det kommer till att konsumera och processa mer information än vad bara en skärm kan erbjuda”, skriver YouGov på sin blogg. Och det är faktiskt intressanta och goda nyheter inte bara för marknadsföringen, men i det senare fallet en utmärkt underlag för flerskärms-kampanjer.

Behöver du hjälp med att optimera din digitala annonskampanj för att nå ut till fler målgrupper? Klicka här.