Häromdagen begravdes den nyligen bortgångne boxningslegendaren Muhammad Ali efter en lång tids sjukdom. Mannen som också var en aktivist för svartas rättigheter i USA kan även påverka efter sin bortgång – under en tid efter hans död ägde han Twitterflödet.
Internettidningen E-nor gjorde en liten sammanställning av hur allmänheten reagerat på Alis bortgång på Twitter mellan den tredje till sjunde juni. Under en tid av denna period så twittrades det om Ali hela 2, 5 miljarder gånger.
De flesta twitter-delade en hyllning till boxningshjälpten från artisten Real_Liam_Payne – men på andra plats kom faktiskt ett tweet från den kontroviersielle presidentkandidaten Donald Trump. Tredje plats var dock en hälsning från George Forman, Alis rival och vän.
Flest av alla ord som skrevs i Tweetsen var “R.I.P” – en förkortning av “Rest in peace”, alltså vila i frid. Föga oväntat användes också ord som “legendar”och “boxare” i många tweets.
Oväntat nog så verkar de flesta disskussionerna på Twitter kring boxaren ha kommit från Vatikanstaten, medan majoriteten av twittrarna överlag var män över 35 år.
Utöver att vi alla vill hylla den legendariske idrottaren så kan man också notera hur väl även den dalande stjärnan Twitter visar sociala mediers ställning i vårt vardagsliv. Många vänder sig till influencers och delar deras hyllningar och citat när man vill dela med sig av stora händelser i världen.
Läs mer: Twitter-studie visar att användare litar nästan lika mycket på influencers som sina vänner
Det kan vara värt att hålla koll på sådana karaktärer – och vilka målgrupper som främst intresserar sig för dem – även för marknadsförare.
Behöver du hjälp med din digitala omvärldsanalys? Klicka här