Hur tar du den fysiska butikens personliga rekommendationer och översätter det till din webbshop? Den uppgiften stod Svenska Rodebjer inför i samband med att de påbörjade en nysatsning på näthandel.
Lösningen kom i form av artificiell intelligens, som tar hjälp av både kundens eget beteendemönster på sajten och analys av en stor mängd tidigare kunddata. Det ger mer träffsäkra rekommendationer om vad kunderna vill ha.
– Vi började med att slå på Einstein för produktrekommendationer och gladdes åt hur smidigt det var att koppla på tjänsten till våra befintliga dataströmmar, säger Janne Kailan som är e-commerce- och omnikanalsansvarig på Rodebjer. När vi satte upp Einstein i somras var det verkligen en ’out of the box’-lösning som fungerade på en gång, trots att tjänsten i sig är väldigt avancerad.
Under hösten utökades användningen av Einstein AI till att även innefatta prediktiva sökningar och sorteringar på sajten.
– Det gör att kund A och B får olika resultat även om de använder samma sökord, men som är mer anpassad till individen, säger Janne Kailan. I och med att de funktionerna använder samma data som rekommendationerna handlade det mer eller mindre bara om att slå på funktionen för att den skulle börja fungera.
Användningen av AI syns även i resultaten. Sedan plattformsbytet, som innefattade nio regionala sidor, har webbhandeln växt och utgör nu 15 procent av företagets försäljning. Målet är att växa näthandeln med 40 procent under 2017, ett mål som ser ut att uppnås och som fått extra skjuts av just AI-tjänsten.
– Det är väldigt spännande att se hur ny teknik lyfter alla typer av varumärken och deras försäljning, säger Baman Motivala, Nordenchef på Salesforce. Samarbetet med Rodebjer visar just det, samtidigt som det är inspirerande att även företag inom modebranschen vågar prova den här typen av banbrytande teknik.