Igår höll IAB Europe sin årliga Interact-konferens där de meddelade annonseringen på nätet ökade med 12,2 procent under 2016 till 41,8 miljarder euro. Onlineannonsering är därmed det dominerande reklammediet i Europa.
IABs rapport “AdEx Benchmark” är den 11e upplagan och en bra guide till hur läget är på onlinemarknaden i Europa. Rapporten visar att online fortsätter att gå om tv-annonseringen. Alla marknader som deltog i forskningen visar en positiv tillväxt och allra bäst går det för mobilt som växer med 50 procent inom både sök och display. Mobilt dominerar över alla marknader och vissa har sett en tillväxt på 100 procent.
Video forsätter även det att växa starkt och står för 18,2 procent av displaymarknaden.
“Mobile and video are the powerhouses driving the European online advertising market as we enter a post –desktop banner advertising world. The rules and practices of online advertising have changed with these new formats and screens gaining ground, and our study shows that marketers’ and publishers’ efforts to innovate both in terms of measurement, delivery, targeting, and creative are paying off. At the same time, our 2016 data shows that search and classifieds & directories have entered a period of rejuvenation with accelerating growth rates. Classifieds & directories is fueled by industry consolidation and search benefits from better adoption of mobile and maps as search interfaces,” kommenterar Daniel Knapp, Senior Director TMT på IHS Markit.
Topp 3 individuella marknader med störst tillväxt
- Rumänien – 36,9 procent
- Slovenien – 32,2 procent
- Irland – 31,4 procent
Topp 10 onlineannonsering
- UK – 14.2 miljarder euro
- Tyskland – 5,9 miljarder euro
- Frankrike – 4,3 miljarder euro
- Ryssland – 2,6 miljarder euro
- Italien – 3,4 miljarder euro
- Nederländerna – 1,7 miljarder euro
- Spanien – 1,6 miljarder euro
- Sverige – 1,6 miljarder euro
- Belgien – 0,9 miljarder euro
- Schweiz – 0.9 miljarder euro
Ifall du vill grotta ned dig i ytterligare siffror så hittar du rapporten här.