Mobiloperatören 3 lanserar annonsblockerare i sina nät

Redan i februari gick mobiloperatören 3 ut i media och berättade att de tänker erbjuda annonsblockering i sina nät. Testet att blockera annonser i mobilnätet drar nu igång under juni månad på riktigt.

Första testperioden sker på den engelska marknaden med ett annonsblockeringssystem från företaget Shine. I England förväntas nämligen 44 procent av alla vuxna installera en reklamblockerare inom det närmaste halvåret. Operatören 3 vill vara först på bollen och erbjuda en sådan tjänst i sina nät.

“We believe the current mobile advertising model is broken and our customers are becoming increasingly frustrated by irrelevant and intrusive adverts which use up their data allowance and can invade their privacy by tracking their behaviour without their knowledge or consent, ” förklarar 3 i ett pressmeddelande.

För användarna är fördelarna, enligt operatören 3, att de slipper se ointressanta annonser. För 3 handlar det om kostnadsbesparingar eftersom annonser, som användarna ändå inte vill se, tar upp bandbredd.

Annonsblockering från operatören 3 börjar den 13 juni där man vill “test the ability of the technology to filter out advertising that damages our customers’ mobile browsing experience without impacting their network experience.”

Operatören 3 som ägs av Hutchison Holdings finns i Australien, Österrike, Danmark, Hong Kong, Indonesien, Irland, Italien Macau, Sri Lanka, Sverige och Vietnam har över 30 miljoner kunder.

“This is the next step in our journey to make mobile ads better for our customers. The current ad model is broken. It frustrates customers, eats up their data allowance and can jeopardise their privacy. Something needs to change. We can only achieve change by working with all stakeholders in the advertising industry — customers, advertising networks and publishers — to create a new form of advertising that is better for all parties.” säger 3.

> Läs mer här