Nya studier från Nielsen visar att mobiltelefonen i stort sett blivit “oumbärlig” när konsumenter shoppar – den är med och påverkar våra beslut hela vägen fram till ett köp.
Vi har skrivit mycket om hur mobilen påverkar köpbeteenden här på Dagensanalys.se, och denna studie fortsätter att bekräfta bilden av mobilen som allt mer inflytelserik i vårt vardagsliv. Enligt studien så har den numera “gått bortom enkla kommunikationssyften” och blivit “en konstant följeslagare med starka fördelar”.
Nielsen skriver att mobilen har förändrat det sättet vi förhåller oss till kommers, och den används för att göra efterforskningar kring en produkt, för att leta efter rabatter och i allt större utsträckning för att göra själva köpen över hela världen.
Läs mer: Så lyckas du med dina programmatiska kampanjer i mobilen
Detta visas i studien, som undersökte 30 000 online-konsumenter i 63 länder med följande resultat:
- 53 procent uppgav att de använde mobilen när de shoppade för att jämföra priser
- 52 procent kollade upp mer information om en produkt
- 44 procent letade efter rabattkuponger på mobilen
- 42 procent använde den för att “ta bättre shoppingbeslut”
- och 41 procent använde den för att göra shoppandet snabbare och mer “effektivt”.
“Mobil kommers har enorma följdverkningar på detaljhandelns hela ekosystem”, sade Stuart Tagg från Nielsen Europe. Det gäller onekligen för de företag som vill ha en närvaro online att anpassa sig till detta, inte minst med mobilanpassade sidor.