Global mobilannonsering ökade med hela 65 procent mellan år 2013 och 2014 för att landa på 272 miljarder kronor.
Det är Interactive Advertising Bureau (IAB) som tagit fram siffrorna för hur bra det gått för mobilannonseringen runt om i världen.
Nordamerika: 44.9% ($14, 318m / €10,781m)
Asien: 36.5% ($11,627m / €8,754m)
Europa: 16.6% ($5,306m / €3,995m)
Mellanöstern och Afrika: 1.2% ($379m / €286m)
Sydamerika: 0.8% ($239m / €180m)
Mobilannonseringen växte sig starkast i Nordamerika där intäkterna ökade med 77 procent jämfört med 2013. Europa växte med 59 procent under samma period efter Mellanöstern och Afrika som ökade 69 procent. Asien ökade med 55 procent.
“These powerhouse numbers directly reflect mobile’s rapidly increasing role as a vital part of the marketing media mix. In particular, as mobile ad campaigns become easier to plan, create, buy, and measure – in great part due to programmatic strategies – these operational efficiencies are spurring the growth of the mobile display ad market.” sa svenska Anna Bager som är vVD och General Manager för Mobile Marketing Centre of Excellence, IAB.