Mobilannonser passerar 100 miljarder kronor i Europa

Annonsering på mobila plattformar har för första gången passerat 100 miljarder kronor i Europa.

Mobilannonser representerar nu 40 procent av totala digitala annonskakan, enligt IAB Europe och HIS Markit.

Siffran publicerades i AdEx Benchmark 2018.

Annonsering på mobila plattformar är på väg att snart passera även den magiska 50-procent gränsen i Europa. Spännande tider med andra ord.

Även video har tagit sig ett rejält skutt och ökat 4 gånger och representerar idag 30 procent av display. Displaymarknaden har ökat med 12,3 procent. Sök har ökat med 10,2 procent står idag för 46 procent av den totala digitala annonskakan.

“The latest AdEx study demonstrates an understanding in the market that consumers barely separate their digital and analogue lives, that digital factors into every channel and means of communication. The lines between traditional and digital are blurring driving the growth of cross-channel video strategies and resurgence of audio on multiple platforms, including desktop, smart TV and mobile devices. GDPR has had an impact on data-driven activations in first half of 2018 making key market players cautious, but the general impact has been positive in building trust in the digital industry and we see recovery in the second half of 2018. Overall outlook for the consistent market growth is positive both in the East and the West of Europe,” kommenterar Anton Kopytov som är ordförande i IAB Europe Research Committee.

Under 2018 tror HIS Markit att digitala annonskakan kommer att vara värd över 500 miljarder kronor.