Över fyra miljoner svenskar abonnerar på en betaltjänst för onlinevideo. En tredjedel av Sveriges befolkning 9-99 år har tillgång till film- och TV-tjänsten Netflix i sina hem. Därmed befäster Netflix sin position som den dominerande betaltjänsten för onlinevideo på den svenska marknaden.
I en ny undersökning från MMS framkom att nästan hälften, 47 procent, av 9-99-åringarna har tillgång till en abonnemangstjänst för streamad TV eller film i sina hem. Det är en ökning med 380 000 personer jämfört med motsvarande kvartal förra året.
– Vi ser att tillgången till SVOD-tjänster fortsätter att öka stadigt, men inte i samma snabba takt som under etableringsfasen, säger MMS vd Magnus Anshelm. Undantag är tjänsterna HBO Nordic och C More som vuxit med nästan 50 procent jämfört med Q2 2015.
Medveten tillgång till SVOD-tjänster i hemmet Q2 2016
Tjänst | Andel 9-99 år | Antal |
Netflix | 34% | 2 918 000 |
Viaplay | 19% | 1 611 000 |
HBO Nordic | 9% | 740 000 |
C More | 8% | 714 000 |
Någon SVOD-tjänst* | 47% | 4 068 000 |
Källa: MMS Trend & Tema 2016:2
*Avser någon av de SVOD-tjänster som ingår i MMS mätning: Netflix, Viaplay, HBO Nordic, TV4 Play Premium, C More, Telia Play+, Eurosport Player, Dplay Premium.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Ipsos på uppdrag av MMS. Under fältperioden Q2 2016 genomfördes 3 000 telefonintervjuer i åldersspannet 9-99 år. Respondenterna fick svara på frågor om vilka SVOD-tjänster de har tillgång till i hemmet.