MMS årsrapport 2017

MMS har nu sammanställt året som varit inom rörlig bild i Sverige. Här får du reda på vilken som är störst bland de mätta kanalerna och vem som hade flest reklamkontakter.

MMS rapport över tittandet på TV och onlinevideo under 2017 är nu publicerad och tillgänglig för nedladdning här.

Bland annat får vi veta:

  • Vi tittade under hösten på rörlig bild under 4 timmar och 38 minuter (4 timmar och 17 minuter 2016).
  • Tillväxten är online, men huvudsakliga tittande sker via traditionell tv.
  • AVOD och SVOD (inklusive Youtube) representerar 32 procent av den totala konsumtionen av rörlig bild.
  • SVT är störst bland de äldre tittarna i det linjära utbudet.
  • 52 procent av all tittartid på AVOD-tjänsterna läggs på TV4 Play. MTG får 18 procent, Discovery tog 14 procent och Aftonbladet TV fångade 15 procent.
  • Vad det gäller reklamkontakter stod TV4 Play för 46 procent av alla mätta AVOD-tjänster. MTG svarade 25 procent, Discovery för 10 procent och Aftonbladet TV för 20 procent.