Mjuk stol blir mer klirr i kassan

Visste du att det kan påverka vårt agerande mer än du anar? Hårda föremål gör förhandlare mindre flexibla enligt en studie som genomfördes vid Yale University.

En serie av experiment simulerade förhandlingar kring ett bilköp. Den säljande försöksdeltagaren skulle ge ett bud, vilket avvisades. Därefter skulle ”köparen” ge ett ytterligare bud. Alla deltagare fick i uppgift att bedöma sin förhandlingspartner. Det man fann var en signifikant skillnad mellan de som satt i hårda jämfört med mjuka stolar, skriver Angela Ahola som snart ger ut en bok i ämnet.

konsten_att_gora_intryck

Angela berättar att de som satt i hårda stolar bedömde förhandlingspartnern som mindre emotionell. De köpare som satt i de mjukare stolarna ökade sina bud med nästan 40 procent mer än de som satt i de hårda stolarna. Och personerna i de hårda stolarna blev själva hårdare förhandlare.

Så, ju hårdare stol, desto hårdare och oflexiblare blir vi – oavsett det rör sig om stolen på din arbetsplats, konfarummet eller stolen i köket hemma hos dig. Stolen påverkar hur vi känner oss, kommunikationen och relationerna, förklarar Angela.

Vad är det som avgör i det första intrycket? Hur är det andra drar sina slutsatser om oss, eller om företaget vi representerar? Är du intresserad av hur ett bra intryck “ser ut” oavsett om det sker över nätet, telefon eller när vi träffas. Detta tema kommer att diskuteras i boken som Angela släpper senare i år.