Mediehusen Mittmedia och Schibsted samlar sina morgontidningar på den svenska marknaden i en ny mediekoncern. Samarbetet berör nästan 30 svenska dagstidningar. Det här är ännu ett tydligt tecken på att det går utför för printmarknaden, i rasande fart.
Enligt IRMs senaste rapport blev det ett svagt kvartal för den tryckta dagspressen, med ett tapp på 13 procent. Under motsvarande kvartal 2014 backade dagspressen 10 procent.
Läs också: Svensk reklammarknad omsatte 7,5 miljarder Q1 2015
Enligt pressmeddelandet är båda koncernerna överens om att den nya koncernen ska starta med en stark balansräkning där Mittmedia kommer att äga 70 procent och Schibsted 30 procent.
– Vår avsikt är att bygga en ny stark allians på den svenska mediemarknaden, där de tidningar som kommer att ingå ytterligare kan stärka sin position, säger Raoul Grünthal, koncernchef för Schibsted Sverige, enligt ett pressmeddelande.
Enligt ett så kallat letter of intent, en avsiktsförklaring, avser Mittmedia och Schibsted att samla sina morgontidningar på den svenska marknaden i en ny koncern. Mittmedia kommer att ha en ägarandel på 70 procent och Schibsted 30 procent.
– Schibsted kommer att vara en aktiv ägare i den framtida mediekoncernen. Vi fortsätter självklart att vara engagerade i Svenska Dagbladets utveckling, säger Raoul Grünthal.