Världen och kunderna har aldrig varit så nära som nu, men aldrig har konkurrensen heller varit så stor. Svenska företag måste förhålla sig till digitaliseringen, menar närings-och innovationsminister Mikael Damberg.
Facebook-eventet Boost your business är ute på turné och Stockholm är den sjunde storstaden som besöks. Evenemanget riktar sig främst till små-och medelstora företag som vill bli bättre på att använda Facebook och Instagram i sin marknadsföring. Det stora fokus låg på mobilen, något som bland annat Ciaran Quilty, Regional Director på Facebook, pratade om.

– Mobilen är ett globalt fenomen. Vi älskar våra telefoner och använder dem allt mer – i hela världen. Den mobila marknadsföringen är tillgänglig för alla, vilket innebär är demokratisering, menade han.
– Vi skapar, delar och konsumerar innehåll i en takt som vi aldrig har sett förut. Gapet mellan det producerade innehållet och mottagarnas förmåga att konsumera det ökar samtidigt. Därför växer den kreativa utmaningen – vad vill människor egentligen ha? Alla företag behöver därför en mobil strategi, fortsatte Ciaran Quilty.
Hur ser det ut bland svenska företag? Enligt Mikael Damberg, närings-och innovationsminister som gästade konferensen, har Sverige goda förutsättningar när det gäller digitaliseringen, eftersom vi är förändringsbenägna, kreativa och ligger långt fram när det gäller innovation och start-ups. Samtidigt har många företag svårt att veta hur man ska hantera förändringarna.
– Svenska företag förstår att det är viktigt, men man vet inte riktigt hur man ska göra. Då är det lätt att få panik! Digitaliseringen är den fjärde industriella revolutionen och det är något man måste lära sig att förhålla sig till, sa ministern.
Enligt Mikael Damberg vill regeringen främja digitaliseringen brett och stötta företag i digitala miljöer. Visionen är att göra Sverige till en ”testbädd för nya innovationer”.
– Sverige har goda förutsättningar, men andra länder springer också snabbt och vi behöver hålla ett högt tempo.
Hans råd till små- medelstora företag, som enligt ministern skapar 4 av 5 arbetstillfällen i Sverige, är att ha en tydlig målbild.
– Med den här digitala tekniken har världen och kunderna aldrig varit närmare er än nu och det har aldrig varit billigare att nå ut på marknader än nu. Det går att hitta exakt rätt kunder och segment. Å andra sidan har ni aldrig haft så många konkurrenter som nu. Tid och snabbhet är avgörande, det gäller att förstår vart man ska och ha en målbild.