Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Min idé om contextual targeting dyker upp på nytt

Idéer om att contextual targeting ska ersätta kakorna under 2020 börjar dyka upp. Men det kommer bara att kunna ske om innehållsleverantörerna släpper alla tyglar och låter förstapartsdata springa fritt.

Fick idén för 10 år sedan

En idé som jag hade för 10 år sedan var att effektivisera annonserna genom att placera dem vid relevant innehåll. Skriver man om Thailand som destination borde man också ha annonser om att resa till Thailand i samma vy – contextual targeting. När jag presenterade min idé för dåvarande redaktionschef fick jag en ordentlig utskällning eftersom min plan skulle inkräkta den journalistiska integriteten. I smyg testade jag ändå och såg att klicken ökade med 300 procent. Men på den tiden blev man fet på annonsklick så trehundra procent räckte inte till för att få gehör.

Erbjud annonsörer att köpa ord

Jag hade även en idé om att erbjuda annonsörer köpa ord i artiklar, som Adwords fungerar på Google. Pressbyrån skulle exempelvis kunna köpa ordet ”Zlatan”. Varje gång tidningen skrev om Zlatan skulle en annons för Pressbyrån dyka upp – branding by association. Tyvärr föll även den idén på döva öron som då tyckte att jag borde lägga mer tid på analysera konkurrenten, igen.

Nu är det en annan värld och när kakorna är på väg bort måste publicister och andra innehållsleverantörer komma på nya erbjudanden till sina annonsörer, och locka konsumenterna att klicka. Så kanske en ökning om 300 procent i antal klick kan locka på nytt.

Släpp tyglarna och låt data få bestämma

Idag kan man bryta ned sitt innehåll och rikta orden till målgrupper baserat på historiska data om när de läser och hur de läser. På det här lagret av information kan du addera – varför och vem – för att klä läsaren med demografi och åsiktsdata. Med förstapartsdata, som inloggningsuppgifter, finns det enorma möjligheter att rikta rätt annons till rätt konsument vid rätt tidpunkt.

Med den här informationen kan man anpassa kampanjerna så att rätt målgrupp får ta del av rätt budskap, utan kakor. Allt kan självklart ske i realtid och med AI i botten kan innehållet anpassas efter hundratals datapunkter. Journalistens roll blir istället att ta fram ramverket och låta den artificiella intelligensen stå för detaljerna.

Vem vågar ta första steget?

Hoppas verkligen att någon publicist vågar ta klivet och anpassa sig till dagens verklighet innan det är för sent, för så som man jobbar idag kommer branschen gå under.

En annan person som dykt ned i möjligheterna med contextual targeting är Tony Chen som är vd på Channel Factory. Vi har inget med honom eller företaget att göra men hans skrev en intressant artikel på The Verge som du kan läsa här.

Behöver du Content eller hjälp med att korrekturläsa? Vi som skriver här heter Karlssons Textbyrå. Här kan du läsa mer om vad vi kan göra för ert företag.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.