Millward Brown ska samarbeta med Kantar Worldpanel

Det internationella analysföretaget Millward Brown har börjat ett samarbete med Kantar Worldpanel, som analyserar och kartlägger konsumentvanor. Tillsammans ska de leverera en ny tjänst för företag som vill mäta sin digitala kampanjs framgång.

Den nya tjänsten ska inkludera Millward Browns produkter kallade “Brand Lift Insights” och “Sales Insights”. Tjänsten ska mäta enbart sådant som kan tillskrivas ett företags digitala marknadsföringskampanjer.

Inom denna ram ska man kunna identifiera skillnaderna i attityd gentemot varumärken (brand attitude) från medvetandegörande till köpavsikt, och räkna försäljningslyft.

Läs mer: Kantar har köpt sig närvaro på den nordiska marknaden

“Några digitala kampanjer har en positiv inverkan på mätvärden som medvetenhet (awerness), men har kanske inte lika stor inverkan på försäljningssiffrorna”, säger Kiri Mitchell från Kantar Worldpanel, “genom att veta om marknadsföringen har motiverat köpare att spendera mer på varumärket eller inte kompletterar utvärderingen av den digitala kampanjen.

Den nya tjänsten kommer till att början vara tillgänglig inom Storbritannien via Millward Brown, men ett sådant samarbete mellan två stora analysjättar kan säkerligen även spridas till andra länder framöver.