Millward Brown lanserar Digital Behavior Analytics

Undersökningsföretaget Millward Brown som ägs av WPP har lanserat ett verktyg som de kallar Digital Behavior Analytics (DBA).

Verktyget använder data från sökmotorer och sociala medier för att skapa insikter i hur varumärken mår på nätet och mäta effekterna av onlinekampanjer.

DBA fångar upp förändringar i beteendemönster vilket paketeras för att ge annonsörer feedback i realtid via verktygets analysrapporter, typ som Google Analytics kan göra. DBA kan även mäta intressen och åsikter över tid vilket ger marknadsförare instrument för att arbeta proaktivt med sina varumärken.

DBA finns i skrivande stund i 30 länder.

“While social media and search offer the potential to understand consumer behavior and perceptions on an unprecedented scale, the sheer volume of data generated can be overwhelming, with the result that marketers often struggle to derive value from it. DBA will help businesses to manage their brands 24/7 by being more insightful, more affordable and more actionable” kommenterar Sarah Walker, som är chef för DBA, lanseringen.

> Fördjupa dig här