Enligt en studie från den digitala agenturen SYZYGY så är generationen som kallas Millennials – de mellan 18-34 år – 16 procent mer narcissistiska än andra generationer. De verkar inte heller förändra detta beteende med åldern.
Studien är baserad på svar från över 2 500 millennials, och en motsvarande stor del av vuxna från andra generationer. Man undersökte digitala vanor, användningen av sociala medier, hur man förhöll sig till selfies och även sådant som benägenheten att skippa måltider hellre än smartphones.
Ja, du läste rätt, måltider – det visar sig nämligen av hela 58 procent av millennials hellre ger upp frukost i en hel månad än att vara utan sin smartphone.
Läs mer: Ring inte mig – Jag textar dig! Infograf om Millennials
Enligt studien så kommer denna numera allt köpstarkare konsumentgrupp att leda till utvecklingen av något man kallar “EgoTech”. Detta ska alltså vara teknologi som tillfredsställer det egna egot, och kan vara sådant som personaliserade appar som spelar på generationens behov av “särbehandling och självtillräcklighet”.
“Insikten att millennials behåller sitt kännetecknande drag av förhöjd narcissism ändå in i vuxen ålder ger marknadsförare en klar möjlighet; men EgoTech är inte bara för millennials […]. EgoTech kommer att ha en universell och tilltalande lockelse”, menar Dr. Paul Marsden som författat studien och som är både en social psykolog och en digital strateg på SYZYGY.