Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Microsofts webbläsare kommer inte att få inbyggd reklamblockerare

Igår spreds det ett rykte som en mindre löpeld på internet – Microsoft påstods bygga in en så kallad AdBlocker i nästkommande uppdatering av webbläsaren Edge. Så visar sig dock inte vara fallet – men den korta debatten säger nog sitt om hur hett ämnet är i onlinevärlden just nu.

Det var kanske när Adage först skrev om nyheten, som i sin tur kom från ZDNet, som det tog ordentlig fart. Det verkade som om Microsoft skulle ge Edge en egen, inbyggd reklamblockerare, likt de som exempelvis finns i Opera.

Läs mer: Opera lanserar egen, inbyggd reklamblockerare

Nu var det inte fallet. Istället handlar det om ett utbyggt stöd till tredjepartstillägg som Adblocker Plus, enligt Microsoft själva som på torsdagskvällen dementerade uppgifterna.

Att blockera annonser har länge varit något som varit begränsat till de mer nördiga surfarna. Detta verkar dock ändras, och även om en av världens mest använda webbläsare trots allt inte bygger in en reklamblockerare så är det ändå spännande att se hur pass fort ryktet tog en så ordentlig fart.

Många förläggare, inklusive de svenska, har börjat ta upp kampen mot reklamblockerare som man anser berövar dem nödvändiga intäkter. Tanken på att det ”stora” namnet inom techvärlden, Microsoft, skulle tagit ställning i frågan blir förstås förstasidesstoff.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.