Det var alltså ingen slump att just Metallica spelade under Salesforce årliga konferens – Dreamforce. Det visar sig nämligen att bandet använder Salesforce plattform för att komma närmare sina fans och erbjuda dem personliga upplevelser.
För att bättre kunna nå ut till alla sina fans världen över kommer Metallica att börja använda Salesforces olika plattformar för att förbättra kommunikationen. Bandets hemsida kommer inom kort att nylanseras, byggd just på Salesforces plattform Sales Cloud. För besökaren som är ute efter att handla skivor, tröjor eller annan merch innebär det redan från start en mer skräddarsydd upplevelse, som är möjlig tack vare Salesforces AI-teknik Einstein.
Samtidigt ska kommunikationen över sociala media, mail och liknande förbättras med Salesforce Marketing Cloud. Det innebär att alla typer av fans som kommer i kontakt med bandet får mer personanpassad kommunikation baserad på deras egna preferenser och tidigare interaktion, oavsett om det är en fanatiker eller en mer allmän lyssnare.
“Musik för mig är att föra samman människor och dela upplevelser,” säger bandets trummis Lars Ulrich. “Vi ser teknik som ett sätt att minska klyftan mellan oss och våra fans. Just därför passar det enormt bra att jobba med Salesforce för att skapa den här nya generationen av upplevelser för våra fans – det kommer bli ascoolt!”