Att vi älskar att titta på film, tv, fippla med mobilen, surfa på nätet och konsumera media är inget nytt. Men att vi spenderar ordentligt med pengar på det hela är intressant. Att vi spenderar mer på media än kläder och skor.
Bakom citatet i rubriken är Magnus Anshelm som är vd på MMS. När han fick frågan om hur mycket svenskar kommer att budgetera för media av DN.
“I längden kanske det inte är hållbart att fortsätta lägga mer och mer pengar. Om vi redan nu ser på utgifterna så lägger ett hushåll i dag mer pengar på sitt medieutbud än vad man gör med kläder och skor tillsammans.”
Det är här vi nu står med fler val än någonsin tidigare. Nu kommer Youtube Red, Amazon Prime och fler som ska konkurrera med Netflix. Apple Music som ska konkurrera med Spotify, Tidal och andra. DN, SvD och andra betalväggstidningar som ska konkurrera med varandra och ännu fler medietjänster som nu anser att smekmånaden för alla användare är över – det är dags att betala.
Det är nog bra att konkurrensen om tittarens, läsarens och lyssnarens plånbok hårdnar för i kölvattnet kommer ännu bättre tjänster, när det nu ska betalas in pengar för nöjet och konsumentens krav blir hårdare. För vad det gäller pengar ut på media känner jag att gränsen är nådd, nu är det dags att börja välja bort.
Här kan du läsa hela intervjun med Magnus Anshelm från MMS.