Business Intelligence är en het potatis och allt fler företag väljer att investera i det för att få en konkurrensfördel. Här vill Meltwater vara med och konkurrera med sin AI-plattform Fairhair.ai.
”Vi insåg snabbt att vår plattform hade mycket mer potential, utöver Meltwaters kärnprodukter, att demokratisera konkurrensinsikter skapade ur realtidsdata online. Faihair.ai går bortom Business Intelligence genom att fylla ett hål mellan historiska trender och marknadsindikationer i realtid och förutse vad som komma skall med framåtblickande insikter – det vi kallar Outside Insight,” säger Jörn Lyseggen, Meltwaters grundare och CEO.”Förutom att vara den mest värdefulla källan för att identifiera trender och mönster är data online dagens största utmaning i företags beslutsfattande. Historiskt har det varit svårt att upptäcka och analysera data online på ett systematiskt sätt på grund av dess omfattning, överflöd av datatyper och mångfalden av språk. Fairhair.ai behandlar många av dessa utmaningar och hjälper företag att analysera den ostrukturerade webben för att bättre förstå sitt omvärlden.”
Meltwater erbjuder lösningar för att bevaka traditionella medier, sociala medier, skicka ut pressmeddelanden, hantera sociala medier mm.
Utvecklare kan använda Faihair.ai´s bibliotek av färdiga AI-modeller eller testa sina egna modeller. Med hjälp av Fairhair.ai kan de skapa olika analyser med all data som finns att tillgå. Fairhair.ai har även en kunskapsgraf (knowledgegraph) för att hitta fakta om dina konkurrenter som du sedan kan använda i analysen.
”Existerande AI-plattformar kräver ofta mycket kunskap och experimenterande. Fairhair.ai erbjuder en snabb väg för att ta del av fördelarna av AI och avancerade insikter genom att öppna tillgången till vår data och modeller organiserade i en kunskapsgraf,” säger Aditya Jami, Head of AI på Meltwater.
Fairhair.ai jobbar med några av Meltwaters stora kunder och akademiska samarbetspartners redan nu. Om du är intresserade av att testa Fairhair.ai innan lanseringen ska du ansöka här.