Meetrics samarbete gör det möjligt för annonsörer att använda sig av Meetrics Ad Verification-lösning för att få tredjepartsverifierad data och information från Facebook-kampanjer. Syftet med samarbetet är att förbättra transparensen på annonsmätningar.
Meetrics nya Ad Verification-lösning går helt i linje med branschorganets Media Rating Councils standarder för annonsvisningar (viewability). Lösningen kan anpassas efter annonsörens specifika krav och behov, oavsett vilken annonsvisningsstandard man jobbar efter.
Meetrics är det första europeiska bolag som Facebook släpper in som tredjepartsaktör för display. Videoannonser kommer i början av nästa år.
Samarbetet innebär att Facebook nu inkluderas i rapporteringsgränssnittet ADAM. Där går det att jämföra och utvärdera sina aktiva annonsplaceringar och kampanjer som vanligt, inklusive Facebook. På så sätt ger Meetrics Viewability-mätning en övergripande bild av hur de aktiva kampanjerna presterar.
”Viewability-lösningen är nu tillgänglig i norden och hela världen”, säger Jonas Jonsborg, Nordenchef på Meetrics (på bild). “Vi är otroligt stolta att kunna leverera den här mervärdet till våra kunder tillsammans med Facebook. Vi fortsätter utveckla metoden och inom snar framtid kommer vi också kunna mäta Facebooks videoannonser”.