Som du säkert redan märkt är det allt flera medier som satsar på event, e-handel och allt annat än just intäkter från sin publikation. Varför? Jo, det är för svårt att få affären att gå runt utan dessa sidointäkter.
Nu börjar eventbolagen se möjligheten i att äga sina egna medier. Och i den relationen mellan ett eventbolag och ett media så är det den tidigare som drar in kosingen.
Galet eftersom native-artiklar ger väldigt bra konvertering. Företag som satsat på att annonsera på Dagenanalys.se med våra egen-skrivna natives har fått mycket stor utdelning. Men det är svårt att få företag att förstå att det är den säkra annonseringen, och inte banners. De företag som fattat ligger flera steg framför andra som fortfarande står och väljer ut bildmaterial för sina displayannonser.
Nu har ännu ett media slukats av ett eventbolag. Den här gången är det australiensiska Mumbrella som köps upp av Diversified Communications. Mumbrella skriver likt Dagensanalys.se om marknadsföring, medier och utvecklingen på internet.
“It’s a deal that guarantees Mumbrella remains an independent voice and in time, I hope, will give Mumbrella the opportunity to become a global brand,” skriver Mumbrella om uppköpet.
Mumbrella har efter nio år samlat på sig 33 anställa utspridda över fyra kontor i både Australien och Asien. Tanken med köpet är att sprida Mumbrella vidare till fler länder och då också eventaffären med Diversified Communications. Mediet fixar räckvidden och eventbolaget drar in affären, så är ekvationen för medier som Mumbrella, Resumé, Dagens Media och allt fler.
Så vad har Mumbrella åstadkommit under sina nio år. Deras medieaffär gick nyss med vinst om 6 miljoner kronor med en total omsättning om 42 miljoner. Deras egna eventavdelning (Mumbrella 360) omsatte 12 miljoner kronor förra året med en jämn fördelning mellan sponsorsintäkter och biljettförsäljning. Trots det räckte det inte för att själva driva affären vidare mot nya mål.
Mumbrella, Resumé, Dagens Media, Breakit och andra medier måste ta eventkakan för att driva sin affär vidare. Vi lär få se allt fler affärer, som den mellan Mumbrella och Diversified Communications under 2018.