Mediengruppe RTL Deutschland förvärvar smartclip

Mediengruppe RTL Deutschland stärker sin position som ledande säljbolag för videoannonsering online genom att förvärva smartclip. Genom ett avtal med de nuvarande aktieägarna i smartclip förvärvar Mediengruppe RTL Deutschland 93.75 procent av aktierna (46.9 miljoner euro) med köpoption för resterande aktier.

Sedan starten 2008 aggregerar smartclip video annonseringsutrymme från över 700 publicister världen över och hanterar även integration och leverans av videoreklam till alla typer av internetuppkopplade enheter. Smartclip skapar även lösningar för Connected TV och multiscreen annonsering. Smartclip kompletterar RTL Group’s investeringar inom digital annonsförsäljning och då framförallt SpotX som en plattform för programmatisk videoannonsering på nätet.

Jean-Pierre Fumagalli, CEO Smartclip, som kommer fortsätta att leda bolaget: ” Mediengruppe RTL Deutschland är helt klart en partner som vi föredrar framför andra och vi ser fram emot att gemensamt utveckla den dynamiska marknaden för online video annonsering med våra innovativa lösningar och tjänster.”

Mediengruppe RTL Deutschland förvärvar smartclips verksamheter i Tyskland, Nederländerna, Skandinavien och Italien. Smartclips verksamhet i Spanien och Latinamerika ingår inte i transaktionen men kommer fortsättningsvis att licensiera smartclips teknologi och varumärke. Köpeskillingen för Mediengruppe RTL Deutschlands 93.75 procent av aktierna i Smartclip sätts till 46.9 miljoner euro. Transaktionen föreligger godkännande från Tysklands konkurrens myndighet.

Smartclips nordiska verksamhet omsatte 132 miljoner kronor enligt sitt senast tillgängliga bokslut (helåret 2014). Rörelseresultatet landade på 6,3 miljoner kronor.