Här är en spaning från AOL där Sverigechefen Carl-Christian Dyrssen spekulerar kring de diskussioner som kommer att dominera medielandskapet och digitala trender under 2017. Vilken är den sak som kommer att påverka dig mest i ditt jobb?
För en del människor är det kanske någon de globala förändringar som vi sett under 2016, allt från Brexit och presidentvalet till bortgången av legender som Bowie och Cohen.
För andra är det förändringar inom vår bransch. I början av 2016 verkade annonsblockering vara huvudämnet för alla som arbetar med media. På senare tid har det varit stora skiftningar i medielandskapet och konsumenternas fortsatta aptit för allt mobil- och videorelaterat.
Poängen är att förändring sker hela tiden. Varje år, varje månad och varje dag. Och det är ofta av stora förändringar som inte sällan blir till nya utmaningar. Varje gång är det en möjlighet att tänka över ditt jobb, ditt team och ditt företag.
Med det i åtanke kommer här några områden där jag ser att det kommer att ske förändring under 2017. Efter året som varit finns det dock en chans att vi står inför en helt annan situation samma tid nästa år…
Mobilt slutar inte växa
Det mobila användandet kommer att fortsätta växa i raketfart. eMarketer* har uppskattat att antalet smartphone-användare (53.1%) för första gången kommer att bli majoriteten av alla mobila användare. Antalet globala anslutningar närmar sig 8 miljarder enligt GSMA och smartphones beräknas dominera – vilket innebär att marknadsförare och publicister kommer att behöva ta deras mobila strategier till en helt ny nivå de kommande 12 månaderna.
Låt oss även ha i åtanke att själva ’telefon’-elementet av smartphones blir allt mindre viktigt då mobilen nu även är bland annat en underhållningsskärm, bildsensor och plånbok. Om du tittar på dessa unika kapaciteter mobilen har kommer några av de mer spännande områdena där vi ser möjligheter från uppkomsten av nya annonsformat – speciellt 360, VR och augumenterad verklighet (AR) och livevideo. Dessa kommer att bli allt mer vanligt förekommande då vi rör oss in i en 5G-era och marknadsförare når mobilanvändare på ett mer varierat, sofistikerat och holistiskt sätt.
Video fortsätter att dominera
Tillväxten inom video, speciellt mobilvideo, har varit exponentiell de senaste två åren. Enligt Ciscos Visual Networking Index (VNI) 2016 kommer tre fjärdedelar av världens mobila datatrafik komma från video år 2020 och förra året hade den redan passerat 50 procent. Nästa år förväntas den tillväxten öka 11-faldigt.
Denna tillväxt beror på att syn, ljud och rörelse förblir en av de mest engagerande sätten att nå konsumenter på olika enheter. Hand i hand kommer video och mobilt att dominera media under 2017 och många år framöver. Tillsammans med de tidigare nämnda 360, VR, AR och livevideo, räknar jag med att konsumenter kommer att ta till sig ny videoteknik och skaka om sättet vi marknadsförare tänker när det gäller att engagera våra målgrupper under 2017.
Utgivare får makt
Tidigare utvecklades de flesta teknikplattformar i annons-ekosystemet ”advertiser-first”. Under 2016 såg vi dock starkare verktyg växa fram för utgivare, vilket gav dem mer flexibla plattformstekniker, mer konsumentcentrerade format och avancerad målgruppsanpassning. Detta har hjälpt dem röra sig från att vara i stort sett respons-fokuserade. Nu kan de leverera på de KPIs som marknadsförare vill ha.
Header-budgivning och automatisk prisgolv-optimering är några av de bättre exemplen. Båda har blivit vanligare de senaste 12-18 månaderna, vilket har hjälpt utgivare att höja deras egen avkastning. Och de gör det genom programmatisk marknadsföring. Tidigare fanns det ibland en tveksamhet att använda dessa verktyg. Nu kan de göra det eftersom de kan säkra det bästa priset för varje visning i realtid. Allt eftersom trafik fortsätter att konsumeras utanför plattformen, blir teknikplattformar allt viktigare för att lösa intäktsdelen för marknadsförare och fortsätter att förbättra hur utgivare faktiskt får betalt mer rimliga priser för deras eget innehåll det kommande året.
Data mognar
Under 2016 såg vi hur varumärken och utgivare satsade mer på att förbättra värdeskapande kundinteraktion genom att skapa kvalitetsannonser och innehåll som publiken tycker är värdefullt, personligt och relevant. Detta beror delvis på att konsumenter är allt mer mobila och att marknadsförare behöver nå dem där de är genom förbättrade premiumannonser där konsumenterna får kontrollen om de ska lyckas engagera dem i innehållet.
Detta är en trend som fortsätter då kreativ marknadsföring kommer att baseras på data för att därigenom utveckla koncept som är direkt anpassade efter det värde målgruppen efterfrågar i sitt innehåll samt förstå hur teknologi kan användas för att skapa personliga upplevelser för att lyckas hålla jämna steg med branschen. Ny teknik kommer att förändra video, utvecklingen inom mobilitetsområdet kommer att ge nya möjligheter att nå målgrupper på ett peronligt plan och ett konsumentfokus kommer att driva branschen framåt.
Ansvar och Förtroende
Ledningen kräver lika mycket från deras marknadsföringsinvesteringar som de gör från andra typer av investeringar och CMOs är pressade att leverera mätbara ROI. Tillväxten av teknologi inom marknadsföring har skapat såväl nya hot gällande mediaansvar såväl som möjligheter för annonsörer att visa mer användbar information.
För att CMOs ska kunna besvara dessa krav behöver de lita på att investeringarna inte slösas bort på bedrägeri och effektivt utvärderas i dessa kanaler. Media och tech-leverantörer måste göra det möjligt för varumärken och byråer att själva välja hur och vem som ska mäta resultaten av kampanjer. Förvänta dig att se en fler och alltmer högljudda aktörer som vill ha mer transparanta och öppna arbetsrelationer som präglas av även är ansvarsfullhet och förtroende.
* eMarketer data, September 2016
Artikeln är skriven av:
Carl Christian Dyrssen, General Manager på AOL Sverige