Magna Global, en del av koncernen Interpublic Group, har skrivit ett tungt flerårsavtal med YouTube. Affären gäller onlinebaserad reklam, och är värd 250 miljoner dollar (över 2 miljarder svenska kronor) – pengar som kommer direkt från Magna Globals TV-budget.
Avtalet betyder mycket för streamingsajten och den nylanserade marknadsföringstjänsten, Google Preferred. Magna Global kommer att få tillgång till Googles “oskippbara” annonser till “fördelaktiga priser” och man kommer även få ta del av IT-jättens mätverktyg och kreatörer.
En spännande del av nyheten är att Magna Global tar denna betydande summa från sin budget för linjär-TV; något som företaget säger är ett resultat av det förändrade medielandskapet.
Läs mer: Två heta tips om hur du lyckas med digital marknadsföring
“För första gången i USA så förutspår Magna Global att digitalt spenderande kommer att överstiga televisionens”, sade företaget i ett uttalande, “detta drivs av den breda adapteringen av social, mobil och videobaserad konsumtion överallt, närsomhelst och på alla enheter”.
Magna Global är en betydande spelare, och köper medietid åt stora varumärken som Coke och Johnson&Johnson, och har stora planer för det tre år långa avtalet. Man vill exempelvis se över hur man bäst balanserar digitala och traditionella reklambudgetar i den moderna världen.
När så stora summor investeras i vad som för bara några år sedan utgjorde en bråkdel av reklambudgetar är det nog ett tydligt tecken på vad som kommer att gälla även i framtiden, och även här i Sverige.