Vi läser mycket om video på nätet, och det råder ingen tvekan om att det är en stor trend. Men länge missade man även internets stora möjligheter för audiell media – tills nu, enligt en studie från IAB.
IAB-studien visar på att fler medieagenturer nu fått upp ögonen för audions möjligheter, i synnerhet för att kunna öka medvetenheten om ett varumärke.
Studien (citerad i bland annat Mumbrella) visar på att förståelsen för streamad audio är högre än för podcasts. Företag fick ranka sin förståelse för dessa medier på skala från 1 till 10 och där snittade Audio på 7,2, medan Podcasts ligger på 5,1. Bara 6 procent sade sig ha “lite förståelse” för audio.
Förutom att öka medvetenheten om en kunds varumärke, så uppgav medieagenturerna också att man såg på audio som ett bra sätt för att sprida specifika erbjudanden. Varannan agentur använde sig av riktade annonseringsplattformar, och 46 procent uppgav att audio var en regelbunden del av deras aktiviteter.
Läs mer: Nielsen börjar mäta digital audio