Kommer du ihåg år 2009 då Facebook var lite sådär nytt och medianåldern för en användare var 29 år. Några år senare har medianåldern hoppat till 40 år och användarna av Facebook blir bara äldre.
Studien visar att så kallade Millennials har en dominerande roll i sociala medier. På Instagram representerar de 70 procent av alla användare och på Twitter hela 61 procent. Om du kan dina Millennials så har du fångat en stor del av användarbasen.
Vilken tur att vi har skrivit flera artiklar om Millennials som du kan läsa här.
Medianåldern för sociala medier är – 44 år för Linkedin, 42 år för Google+, 38 år för Pinterest, 38 år för Youtube och 32 år för Twitter.
På bara tre av alla sociala medier är det fler män än kvinnor – Linkedin (55 procent), Twitter (54 procent) och Youtube (51 procent). Kvinnor är i majoritet på Facebook (57 procent), Google+ (53 procent), Instagram (60 procent) och Pinterest (81 procent).
“These results show that many of the social media applications are becoming mainstream, which bodes well for the long term viability of those companies. At the same time, this growing acceptance raises the bar for media planners (and inventory sellers), because just adding social media sites to a plan without other sophisticated targeting no longer automatically increases your younger or savvy target groups.” kommenterar Florian Kahlert från GfK MRI resultaten.
GfK har genomfört kontinuerliga undersökningar med 25 000 amerikaner årligen.