Vi passade på att fråga Jonas Olsen från PubMatic hur deras lösning fungerar och hans syn på framtiden för programmatisk annonsering.
Jonas Olsen, PubMatic
Varför väljer MediakompanietAdapt er lösning?
– Vi har under de senaste 18 månaderna haft ett väldigt tätt och bra samarbete där vi varit med och bidragit till Mediekompaniet Adapts växande programmatiska affär. Utöver det så tittar publicister idag mot mer 100% holistiska lösningar där man via en plattform kan jobba med hela affären och inte ha den i silos som tidigare, med traditionella vattenfalls-modellen. Vår nya platform har allt det som publicister idag behöver i form av realtidsanalys och konkurrens mellan direktförsäljning och programatic.
Vad kommer den att användas till i deras organisation?
– ADserver-delen av plattformen kommer användas till all leverans för deras digitala kampanjer och SSP delen till att hantera allt det programmatiska. Det är en plattform för allt så de bara behöva logga in i ett system för att kontrollera hela sin digitala affär.
Hur ser framtiden ut för programmatiska annonslösningar?
– Programmatisk annonsering har haft en stor ökning senaste åren och mer och mer pengar flyttas över till den. År 2016 var det en split på ca 75 procent traditionell digital och 25 procent programmatiskt medan man år 2017 förutspår ca 65 procent traditionellt och 35 procent programmatisk annonsering. Sedan kan man även bryta ner det i vilken programmatic det handlar om och där ser vi att den del som ökar mest är programmatic direct som omfattar PMP (Private market place) som står för ca 40 procent av den totala programmatiska pengen. Vissa trading dekis, köpare har 99 procent av sin spend i programmatic direct.