Till skillnad från svenska mediesidor som Aftonbladet eller Expressen, vilka konsekvent utökar sina livesändningar så gör Huffpost tvärtom. Istället satsar man på skräddarsytt videoinnehåll riktat mot flera sociala plattformar.
Huffington Post konstaterar att “sättet världen konsumerar videoinnehåll har ändrats”, och att de måste kunna hänga med i denna förändring.
Ett sätt att hänga med är att de olika videotjänsterna – HuffPost Live, HuffPost News, HuffPost Originals, ochHuffPost Rise – ska sättas ihop till en gemensam organisation. Istället för att satsa på de nuvarande livesändningarna åtta timmar per dag, så tänker man begränsa dessa till enstaka sändningar vid större nyhetshändelser.
Läs mer: Äntligen kommer Huffington Post till Norden
Företaget har haft livesändningar sedan 2012, men det har visat sig att innehållet varit populärast när det varit uppdelat i “vanliga” kortare videoklipp.
Det är oklart när Huffposts nya videotjänst kommer komma igång – enligt tidigare uppgifter bör det redan ha hänt under fjolårets sista kvartal.