Den kända webbläsaren Firefox från Mozilla har en ny, experimentell funktion. Nu ska man kunna ha olika internetidentiteter online samtidig – det innebär att det blir svårare att hålla räkningen på antalet besökare.
Mozillas Firefox används av rätt många användare världen över, och 11 procent av svenskarna (inklusive undertecknad) använder sig av Firefox som webbläsare. Således är det en potentiellt stor andel användare som inte längre kan räknas med nuvarande metoder, alltså cookies.
Läs mer: Firefox är nu större än både Internet Explorer och Edge
Den nya funktionen har lanserats för bara någon dag sedan och heter Container tab. Den kan laddas ner från Firefox Nigthly, som är en sida för testfunktioner i Firefox. Dessa “Containers”, alltså behållare, ska hjälpa användare att separera identiteterna och minska “naive tracking” av sådant som cookies.
Detta då varje behållare är separat från den andra, och cookiesarna som hamnar där räknas som fristående från de andra. Detta är förstås problematiskt för de som vill hålla koll på antalet besökare på ens sida – man behöver nämligen cookies för att räkna dem.
Om nu webbläsaren tillåter flera profiler för samma användare, tja, då kan en besökare bli två, fyra eller fem.
Tekniken är inte helt ny, men har vissa problem framför allt när det kommer till användarvänlighet. Det gäller till exempel att underlätta för användarna att hålla isär identiteterna, något som kan ju vara avgörande om man riskerar att klicka på fel flik (man kan nämligen vara inloggad på flera konton i samma webbläsarfönster, åtskilt av olika färger).
Vidare så är man inte helt säker från spårningsteknik, då man fortfarande kan spåra olika individer med hjälp av band annat ip-adresser.
Således ska detta ses mer som ett experiment, snarare än en fullständig lansering – men detta kan mycket vara första steget mot en annan sorts webbläsare i framtiden. Det kan bara värt att hålla koll på detta, då nya metoder att mäta räckvidd och målgrupper för digital annonsering kan behövas.
Behöver du hjälp med att hålla koll på den senaste utvecklingen inom digital marknadsföring? Klicka här.