Med Bain i ryggen ska Kantar köpa bolag

En av fördelarna med att Kantar nu säljer 60 procent av sitt bolag till Bain Capital är att de får en kapitalstark ägare.

Med kapital kan Kantar shoppa bolag och få bättre förutsättningar för att slå sig fram på en allt mer konkurrenskraftiga marknaden. Det pratas bland annat om att köpa bolag inom e-commerce.

In a market like ours where analytics, e-commerce and data are at the heart, that wouldn’t buy you a lot. There’s a real commitment from the Bain Capital people to invest more in acquisitions to help us grow certain parts of the business that we couldn’t do organically, kommenterar VD Eric Salama, som fortsätter sitt uppdrag även efter Bain Capital kliver in som ägare.

Han fortsätter: A mix of internal technological investment, people investment to bring on board stronger people capabilities and also external investment, because we have seen there are a lot of small companies – technology disruptors – in the market (som Kantar kan köpa).

Tänk om Kantar slår till ordentligt och köper Cint. Då skulle man kunna snacka om att få global dominans. Cint ägs i sin tur av ett investmentbolag som letar efter en exit.