Nu står det klart vilka kampanjer som vinner Grand Prix, Guld & Silver i StockholmMediaAward 2019.
Årets mediekampanj mot en definierad målgrupp belönar en annonsör och dennes mediebyrå för ett effektivt, disciplinoberoende, oväntat, och kreativt anslag. Kampanjens medielösning skall kännas nydanande och innovativ, skriver StockholmMediaAward.
Vinnarna i Årets Kampanj 2019:
Grand Prix
Annonsör: McDonald’s
Kampanj: Beat the Heat
Tävlingsbidrag insänt av: OMD
Övr. involverade partners: Visual Art
Guld
Annonsör: Blossa, Altia Sweden
Kampanj: Den vintertid nu kommer
Tävlingsbidrag insänt av: Scream
Övr. involverade partners: Havelle, Prime och Sony Music
Silver
Annonsör: Svenska Spel
Kampanj: Oddset – TheJanneWalk
Tävlingsbidrag insänt av: OMD
Övr. involverade partners: Perfect Fools och Visual Art
Motivering Grand Prix:
Hur skapar man en försäljningssuccé i en kategori, där annonsören varken är top of mind eller ens i ”frame of reference” för kunden? Jo, man ber till vädergudarna! Eller så gör man ett skolboksexempel på hur man med gediget insiktsarbete och tydlig strategi skapar en medielösning som i realtid följer det som påverkar efterfrågan mest: var i vårt avlånga land solen skiner – och ger människor just där och då ett riktigt glassigt erbjudande. Tillsammans blev resultatet både tidernas bästa försäljning och gav Sverige en ny svalkande destination när kvicksilvret steg.